…..a protože lidé mají málo starostí a stát nemá peníze na nové úředníky, musejí znovu obírat obyčejné lidi za „údajné“ přestupky. Stačí, když se podíváte na následující text sepsaný policistou….

05:55

 

Bodovy_system_-_policie_04_503_0

Buzerace kam se podíváš


Jsem policista ČR a trochu jsem sepsal pár základních věcí (některá jsou již delší dobu známá, jiná jsou nová), které byste měli vědě a třeba nevíte:
Nové řidičské průkazy skupiny B mají platnost 10 let. Zkontrolujte si datum platnosti uvedené v řidičském průkazu. První nové řidičáky vydané od 1.5.2004 se musí znovu měnit. Jinak výměna je nutná vždy při změně trvalého pobytu do jiné obce nebo změně příjmení. Po výměně se u řidičáků skupiny B získaných do 31.12.1999 objevila skupina A1 a u ní kód 150 – pozor, neznamená to motocykl s obsahem 150 ccm, ale je to pouze harmonizační kód, podle kterého policie pozná, že je to pouze motocykl s obsahem 50 ccm s neomezenou rychlostí a manuální i automatickou převodovkou (=simson, pionýr).

U řidičských průkazů dělaných od 1.1.2000 se skupina A1 nepíše, ale lze řídit motocykly s manuální i automatickou převodovkou s obsahem 50 ccm, ale rychlost je omezena na maximálně 45 km/hod.(=babeta). Od 19.ledna 2013 můžou všichni se skupinou B řídit motocykl s obsahem 125 ccm, ale pouze s automatickou převodovkou(=skůtr) ale POZOR POUZE NA ÚZEMÍ ČESKÉ REPUBLIKY.

V rámci celé Evropské unie lze se skupinou B táhnout i přívěs a tvořit soupravu o celkové hmotnosti do 3500 Kg. U druhu této soupravy padlo omezení maximální hmotnosti přívěsu do 750 Kg pro všechny řidičáky bez ohledu na datum získání. Důležitá je celková hmotnost uvedená v technickém průkazu. Nelze si myslet, že když táhnu prázdný přívěs a souprava má okamžitou hmotnost do 3500 Kg, tak je to v pořádku. Vždy musíme počítat s celkovou hmotností, jako když je přívěs naložený. Příklad možné soupravy: tažné vozidlo má celkově 2000 Kg, lze připojit přívěs o celkové hmotnosti až 1500 Kg .

Pokud by jste překročili celkovou hmotnost u takové soupravy nad 3500 Kg (např.: tažné vozidlo 2001 Kg + vlek 1500 Kg), tak pokuta minimálně 25 tisíc Kč + 12 měsíců zákaz řízení. Od 7.11.2014 ještě novinka u skupiny B – lze vytvořit soupravu o hmotnosti do 4250 Kg, ale v tomto případě nesmí celková hmotnost přívěsu překročit 750 Kg = to jest tažné vozidlo maximálně 3500 Kg + přívěs maximálně 750 Kg. Nově ještě vznikl nový druh řidičského oprávnění “ kód B96 „. Je to řidičské oprávnění na soupravy skupiny B také do 4250 Kg, ale přívěs může vážit třeba 2000 Kg. Příklad soupravy: tažné vozidlo má 2250 Kg, lze připojit přívěs o celkové hmotnosti až 2000 Kg. Tento řidičský průkaz lze získat bez nutnosti učit se testy. Postup získání skupiny “ kód B 96 „:

– přihlásím se do autoškoly ( přihlášku nutno potvrdit od praktického lékaře)
– zaplatím kurzovné zhruba 2500 Kč
– absolvuji zhruba 90 minut jízdy v autoškole ( zde není předepsán počet hodin jízd = lze i 0 hodin)
– jdu na zkoušku s komisařem, kterému zaplatím 700 Kč a u zkoušky dělám pouze zkušební jízdu 30 minut
– pak si požádám o vydání nového řidičského průkazu a mohu jezdit po celé EU.

Pozor ještě u nových řidičských průkazů se nezapisují brýle tak jako dřív, ale nově jsou tam harmonizační kódy a řidičáky se nově dělí na řidičáky pouze s brýlemi kód 01.01, řidičák pouze na kontaktní čočky kód 01.02., a řidičáky kdy mohu používat brýle i čočky jak chci kód 01.06. Vždy se musím řídit pouze podle toho kódu. Pokud tam nikdo nemá žádný harmonizační kód, ale brýle při řízení mu lékař předepsal, tak nutno si nechat vystavit nový zdravotní posudek a dojít s ním na odbor dopravy, dle trvalého bydliště a nechat si vystavit řidičský průkaz s harmonizačním kódem, jinak hrozí zákaz řízení (řešit do 5 dnů od předepsání brýlí). Obráceně to taky musím řešit, mám brýle a kód v řidičáku třeba 01.01., jdu na operaci a brýle už nosit nemusím, tak zas nový zdravotní posudek a dojít na odbor dopravy a nechat si vystavit nový řidičák bez kódu.

Zdravotní posudek musí mít při řízení u sebe každý řidič od 65 let = první prohlídka. Další prohlídka v 68 letech a pak pravidelně každé 2 roky, zrušili tu první prohlídku v 60 letech. Tato povinnost platí i mimo ČR=nutno v mít v angličtině. Jinak pozor při cestě mimo území ČR je nutný souhlas vlastníka vozidla, pokud vlastník necestuje ve vozidle. Pozor na leasingová vozidla. Pokud je v TP jako vlastník leasingová společnost a já jsem tam uveden jako provozovatel, tak to nestačí. Leasingová společnost musí dát souhlas na provozování vozidla mimo ČR.

Povinná výbava vozidla: výstražný trojúhelník, jedna reflexní vesta-umístěna v dosahu řidiče=při nouzovém vystoupení z vozidla mimo obec si jí musí řidič obléct, náhradní žárovky a pojistky-od káždého druhu ve vozidle jedna náhradní, běžné nářadí=šroubovák,…, autolekárnička-pozor, aby nebyla prošlá, hever+klíč na kola+náhradní kolo nebo nově pro všechna vozidla = soupravu pro bezdemontážní opravu vozidla. Výstražný trojúhelník se musí při poruše umístit za vozidlo: dálnice min.100 metrů, mimo obec 50 metrů a v obci taky min. 50 metrů-pokud není blíže křižovatka. Jinak trojúhelník se musí použít ještě při vlečení vozidel. Umístí se na zadní část vlečeného vozidla-za okno,na nárazník,…., jinak pokuta 2000 Kč, je zakázáno při vlečení vozidel zapínat výstražná světla=tak jak to každý dělá. Je to klasifikováno jako zneužití funkce výstražných světel. Tato povinná výbava by měla podle vídeňské úmluvy z roku 1968 stačit i na cesty mimo ČR, ale praxe je jiná. Zejména na Slovensku a Rakousku požaduje policie reflexní vesty pro každého pasažéra ve vozidle,+ tažné lano (v ČR bylo zrušeno). V Polsku u všech vozidel a v Chorvatsku u firemních vozidel hasící přístroj.

Pozor za špatný technický stav vozidel hrozí zákaz řízení na 6-12 měsíců a pokuta 5-10 tisíc Kč. Jsou to zejména tyto závady:

-vzorek u letních pneumatik je menší jak 1,6 mm
-prasklina na čelním okně ve stírané ploše větší jak 2 cm
-únik provozních kapalin(olej, palivo, chladící kapalina)
-prasklý výfuk a tím větší hluk
-nesvítí nějaká žárovka za snížené viditelnosti na levé straně
-tmavé folie na čelním okně a na předních bočních sklech (zákon tam nepovoluje žádné dodatečné folie, ani bezpečnostní).

Za propadlou technickou prohlídku je pouze pokuta 2000 Kč, pokud je vozidlo jinak zjevně v pořádku. Za navigaci přidělanou přísavkou na čelním okně je pokuta 2000 Kč. Za prošlou dálniční známku na předním okně pokuta 5000 Kč ( nutno odstranit po ukončení platnosti i cízí dálniční známky, rakouské, slovinské…) Nezapomenout napsat číslo SPZ na dálniční známku i na kupon. V Čechách neplatí dálniční pro motocykly, ale pozor v Rakousku motorka musí mít dálniční známku.

Za chybějící povinnou výbavu (i třeba jen část) pokuta 2000 Kč. Od 1.1.2015 se již nevylepuje zelená známka o měření emisí. Staré se nechávají. Pokud se zelená známka odstraní a bude pod ní poškozen povrch registrační značky, tak je nutno značku vyměnit za novou nebo si na emisích koupit bílou známku, která má homologaci. Od 1.1.2016 je možno požádat o třetí registrační značku, pokud používám nosič kol, který se upevňuje na tažné zařízení a zakrývá zadní registrační značku. Ti kteří to doposud řešili zakoupením plastové (neschválené) značky, tak mají smůlu. Policie to už nebude tolerovat.

Rovněž pozor na změnu významu některých dopravních značek od 1.1.2016. U značky “ silnice pro motorová vozidla“ došlo ke snížení rychlosti ze 130 Km / hod na 110 Km / hod, pokud není dodatkovou tabulkou povoleno více. Dálniční známka u této značky je nově vyžadována jen tehdy pokud je tam dodatková tabulka “ s poplatkem .

K 1. lednu 2016 byla kategorie rychlostních silnic zrušena a naprostá většina rychlostních silnic byla přeřazena do kategorie dálnic. Zbylé rychlostní silnice jsou zařazeny mezi silnice I. třídy a označeny jako silnice pro motorová vozidla s novou maximální povolenou rychlostí 110 km/hod, kterou je možné ve vybraných úsecích zvýšit až na 130 km/hod.

Zásadní změna je u značky „zákaz vjezdu nákladních vozidel“, zde byla vypuštěna věta, že tato značka platí pro nákladní automobily od 3500 Kg. Nově platí pro všechna vozidla (i do 3500 Kg), která mají v technickém průkazu uvedeno: kategorie N1 nebo nákladní automobil. Pokud nebude přímo ve značce nebo dodatkovou tabulkou vyznačeno, že platí pro vozidla až od 3,5 t, tak je to pro běžné dodávky a všechna vozidla, která mají vzadu přepážku (mřížku) za pokutu 2000 Kč. Body za to nejsou.

Zde aktuální seznam všech značek platných od 1.1.2016 [www.zakonyprolidi.cz]

U těch vozidel do 3500 Kg kategorie N1 je problém i v zahraničí. V Rakousku musí mít tato vozidla ( i česká) vylepenou rakouskou ekologickou známku na předním skle. Lze jí získat na některých STK v ČR v síti DEKRA za 1200 Kč. Pozor pokud pojedu do Vídně a nebudu mít tuto plaketu, tak pokuta až 2300 EUR.

Zdroj: http://pravyprostor.cz/buzerace-kam-se-podivas/