Naši předkové byli o mnoho zdravější než my. Dopřávali si třeba špek s chlebem a cibulí, ale za to se taky o mnoho více hýbali, než je toho u nás zvykem nyní. Jíst vydatná jídla a často se hýbat je pro organismus o mnoho lepší, než sedět na gauči a srkat polívku z mrkve.

raja

Konzumování dietní stravy dětmi, namísto kaloricky plnohodnotné verze, může vést k přejídání a obezitě později když vyrostou, tvrdí zpráva z kanadské studie provedené Univerzitou v Albertě.

Ve studii byly mladé myši krmeny buď řádnou potravou nebo nízkokalorickými náhradami. Výsledek byl zajímavý.

Nízkokalorická verze vedla myši k přejídání bez ohledu na to, zda měly genetické predispozice pro štíhlost nebo obezitu.

Hlavní výzkumník, profesor David Pierce uvádí:

Na základě výsledků našeho výzkumu jsme dospěli k tomu, že pro děti je lepší plnohodnotná vyvážená strava s dostatkem kalorií pro jejich denní aktivity jako nízkokalorická jídla a pokrmy.

Obezita je hlavním rizikovým faktorem i pro rozvoj diabetu 2. typu a kardiovaskulárních chorob.

Proto se ujistěte, že vaše děti jedí správnou stravu hned od začátku. Je to důležité pro jejich budoucí dlouhodobé zdraví.

Proč je dietní strava špatná?

Přestože mnozí považují nízkokalorickou stravu za nástroj na zpomalení stárnutí a prodloužení života, to v žádném případě neplatí u dietních a nízkokalorických obdobách potravin.

A už vůbec to není vhodná volba pro vyvíjející se děti.

Průmyslově zpracované a balené dietní potraviny, které se prodávají jako „zdravější alternativa“, jsou všeličím možným, jen ne zdravějším.

Věřím tomu, že zde existuje velké nepochopení nízkokalorických diet, které v mnoha případech způsobují více škody než užitku.

Je zde také podezření na to, že většina studií podporujících nízkokalorické diety, jako prostředek k delšímu životu, obsahuje vážné interpretační chyby.

Důvodem, proč tyto diety dočasně fungují je to, že normalizují hladiny inzulínu a leptinu a udržují je na nízké úrovni.

Hladiny se tedy mohou prostřednictvím těchto diet držet dole, ale pro mnohé lidi to způsobuje více špatného než dobrého. Jde o to, že si člověk sám sobě odpírá potřebnou výživu.

Pokud se správně stravujete podle toho, jaký jste nutriční typ, je možné normalizovat hladiny inzulínu i bez uvedených diet. Budete se cítit plno a uspokojivě, a ne neustále hladový (á).

Už jen to samo o sobě stačí k prodloužení délky života!

Přídavné látky, na které si dávejte velký pozor

Ale zpět k nízkokalorickým dietním potravinám…

Na to, aby měly tyto potraviny alespoň nějakou chuť, přidávají se do nich několik umělých zesilovačů chutí a náhražek cukru. Jde například o glutamát sodný (MSG) nebo aspartam. Obě z nich jsou neskutečně škodlivé pro lidské zdraví.

Aspartam a MSG působí jako vodiče nervových vzruchů v mozku prostřednictvím přenosu informací z jednoho neuronu na druhý.

Příliš mnoho jednoho nebo druhého v mozku usmrcuje neuronytím, že do buněk vpouští velké množství vápníku.

Takový přebytek vytvoří nadměrné množství volných radikálů, no a to v konečném důsledku buňky zabíjí. Usmrcování nervových buněk je důvodem, proč se o aspartamu a glutamátu sodném mluví jako o excitotoxinech.

Oni „vybudí“ buňku, respektive prostimulují ji až k její smrti.

Bohužel, velké množství výrobců skrývá fakt, že jejich produkty obsahují glutamát sodný, což může spotřebiteli ztížit se jim vyhnout.

Namísto pravého názvu používají například tyto výrazy:

  • želatina
  • hydrolyzovaný rostlinný protein
  • extrakt z kvasnic (droždí)
  • sladový ječmen
  • rýžový sirup nebo sirup z hnědé rýže

Co se týče aspartamu (E951), ale i sukralózy (E955) – další nebezpečné sladidlo, tak ty jsou součástí snad ještě většího množství potravin. V mnoha byste to dokonce vůbec nečekali.

Zde jsou příklady výrobků, kam se přidávají nejčastěji:

  • light nápoje a potraviny
  • i běžné nápoje a džusy (mnohé sladí směsí cukru a umělých sladidel)
  • žvýkačky, bonbóny, lízátka a jiné „cukrovinky“, protože ty už cukr dávno neviděly
  • jogurty (ano, i tam je dnes dávají)
  • léky, dokonce mnohé vitaminové doplňky
  • ovocné čaje

Čtěte ZDE: Putin v Rusku zakázal další způsob, jak trávit lidi

Vyjmenovat všechny potraviny by bylo nad rámec tohoto článku. A nové přibývají, dalo by se říci na denní bázi.

Proto důrazně doporučujeme číst složení všech potravin, které dětem kupujete. A nejen jim, vyhýbat umělým sladidlům byste se měli i vy, dospělí!

Mýtus nízkokalorických výrobků a hubnutí

Další důležitou věcí, kterou je třeba vědět je, že nízkokalorické výrobky, jako například dietní nealkoholické nápoje, nepomáhají k hubnutí.

Toto je úplný mýtus.

Ve skutečnosti, už téměř před desetiletím různé studie naznačovaly, že umělá sladidla vedou k následujícím projevům:

  • stimulují chuť k jídlu
  • zvyšují touhu po sacharidech
  • podporují ukládání tuků a přibývání na váze

Již v roce 1986 Americká nadace pro rakovinu (ACS) zdokumentovala skutečnost, že lidé konzumující umělá sladidla přibírali na váze více než ti, kteří se jim vyhýbali.

Bez ohledu na to, zda se snažíte zhubnout nebo udržet si váhu, používání umělých sladidel jako například aspartamu, nemá výraznější vliv na kontrolu váhy.

Těch pár ušetřených kalorií při vypití dietního nápoje nebude znamenat výraznější rozdíl, pokud stále potřebujete ukojit svůj hlad a následně zkonzumujete pár sušenek.

Zdravé řešení pro život

Je chvályhodné, že začínáme zaznamenávat více vědeckých doporučení k navrácení se k vyvážené stravě a cvičení.

Toto je tou pravou dlouhodobou cestou. Bohužel, někteří lékaři a pediatři stále doporučují dietní stravu a nápoje pro děti s nadváhou jako akceptovatelnou náhradu běžné stravy.

Snad jim to neuvěříte!

Vaše dítě potřebuje ideálně čistou vodu, aby jeho moč byla světle žluté barvy (v případě, pokud je tmavě žlutá, tak nepije dost vody).

Limonády, slazené džusy a mléko se do tohoto požadavku nepočítají.

V podstatě je velmi smutné se dočíst, že největším zdrojem vitaminů a minerálů ve stravě pro děti jsou džusy a pasterizované mléko. Tomu by se děti pro dosažení optimálního zdraví měly raději vyhýbat.

Dejte sobě i svým dětem dar do života znovu a znovu tím, že je usměrníte na jejich cestě k doživotnímu zdraví těmito doporučeními:

  • Zjistěte si, jaký jste nutriční typ a následně podle toho připravujte svůj jídelníček
  • Povzbuzujte sebe i děti ke cvičení alespoň 30 minut denně – nejlépe prostřednictvím rodinných aktivit jako cyklistika, turistika nebo sport
  • Vypněte televizor – nejen pro povzbuzení k fyzickým aktivitám, ale i kvůli zamezení sledování reklamy na různé nezdravé potraviny

Zaměňte také limonády a jiné slazené (či dietní) nápoje za vodu ochucenou čerstvě vymačkanou citronovou šťávou – každá vypitá limonáda za den zvyšuje riziko obezity u vašeho dítěte (i u vás) o 60%!

 

zdroj: 1