Zdá se, že čím více se o Facebooku a o tom, jak tato společnost funguje za zavřenými dveřmi, dozvíme, tím více se Amerika začíná podobat smyšlenému světu George Orwella v jeho slavné knize 1984. Aby vyhledal konzervativní uživatele a mohl cenzurovat jejich obsah,  shromažďuje osobní informace od všech lidí na internetu bez ohledu na to, zda mají nebo nemají na Facebooku založený účet.

 

 

Jak v květnu roku 2016 Business Insider oznámil, „Facebook bude poprvé shromažďovat informace i o osobách, které na této sociální síti nemají účet, aby jim na jiných webových stránkách prostřednictvím své sítě publika mohl zobrazovat reklamy.“ Do té doby zobrazoval reklamy pouze osobám, které měly účty, a jejich relevance byla založena výhradně na informacích, které shromáždil z jejich aktivity na Facebooku. Během posledních dvou let však Facebook shromažďoval data o všem na internetu pomocí souborů cookie, pluginů a dalších kódů, aby mohl zobrazovat více reklam a vytvářel tak větší zisk.

Pokud máte odvahu si to ověřit, je velká šance, že budete naprosto šokováni množstvím dat, které o vás Facebook nashromáždil. V nedávném článku, který vyšel na NZHerald.co.nz, autor Nick Whigham podrobně popisuje, co objevil po stažení datové cache obsahující všechny data, která o něm a jeho osobním životě Facebook nashromáždil.

„To zahrnovalo naskenované kopie nájemních formulářů z předchozího pronájmu, které jsem musel poslat svým kamarádům přes službu Messenger, aktuální zprávu o nájemci, staré měsíční vyúčtování pro mé domácí širokopásmové připojení, obrazovky bankovních převodů a zdánlivě nekonečné webové stránky ze všech banálních rozhovorů, které jsem kdy na platformě vedl,“ vysvětlil Whigham a dodal, že jedna věc je vědět, že o vás Facebook shromažďuje osobní informace, a druhá věc je skutečně objevit všechny ty věci v datové  cache, o kterých jste vy ani nevěděli nebo je zapomněli.

 

 

Na základě informací, které Whigham zjistil, že na něj společnost Facebook má, je snadné si představit, jak by mohl tento sociální gigant data využít ve svůj prospěch. Možná by měsíční vyúčtování a bankovní převody mohly být použity k získání obecné představy o tom, kolik má Whigham peněz a možná, že byla data z mezipaměti  použita k získání informací o místech, kam cestoval, osobních zájmech, obecných postojích a přesvědčení a tak dále a tak dále.

Během uplynulého týdne se Facebook objevil ve světle toho, co je pravděpodobně jedním z jeho největších skandálů od založení společnosti v roce 2004. Poté, co se ukázalo, že výzkumná firma Cambridge Analytica shromáždila osobní informace 50 milionů uživatelů Facebooku za účelem zjištění volebních vzorců bez vědomí nebo souhlasu uživatelů, se na Twitteru rozjela kampaň #DeleteFacebook, která vyzývá uživatele, aby se na dobro zbavili svých facebookových účtů.

Jak se ukázalo, společnost Facebook již začíná pociťovat finanční důsledky této kampaně. Newsweek uvádí, že „akcie Facebooku klesly o více než šest procent a hodnota společnosti klesla o více než 30 miliard dolarů.“ Dokonce i Mark Zuckerberg, jeden z nejbohatších lidí v celé zemi, pociťuje změnu k horšímu – podle Forbesu jeho osobní čistá hodnota klesla o zhruba 5 miliard dolarů.

 

 

Facebook by měl skutečně přehodnotit způsob, jakým podniká, a ukončit svůj neustálý dohled nad nic netušícími uživateli internetu, jinak bude i nadále ztrácet věrohodnost a zisky.

 

Překlad: raja, Zdroj: 1