Facebook: Označování fake news příspěvků červenou vlajkou mělo opačný efekt, než jaký jsme potřebovali

Gigant ve světě sociálních médií, Facebook, již nebude označovat zpravodajské příspěvky za „nevěrohodné“, jelikož z průzkumu společnosti vyplývá, že lidé pravděpodobně snáze uvěří třeba i nepřesným zprávám, které však mají tuto nálepku.

Zpráva portálu Business Insider UK uvádí, že Facebook již nebude dále pokračovat v označování tzv. „fake news“ příspěvků speciálním štítkem „disputed“ (v překladu „nevěrohodné/pochybné“), který se vedle nich zobrazuje jako červená vlaječka. Toto opatření Facebook zavedl začátkem roku 2017 a jeho účelem bylo zabránit šíření tzv. hoaxů a falešných zpráv na platformě společnosti. Štítek měl za úkol vzbuzovat v uživatelích pochybnosti o zdroji informací, které se rozhodnou číst. Nicméně, zdá se, že většina uživatelů svoji důvěru k příspěvkům tohoto druhu naopak zdvojnásobila, a to právě díky štítku „disputed“, který Facebook zavedl.

Facebook na svém blogu nedávno zveřejnil dva příspěvky, oba se zmiňují o tom, že systém štítků bude brzy zrušen. V jednom z nich stojí:

Akademický výzkum regulace dezinformací ukázal, že umístění silného obrazu, jako je červená vlajka, vedle článku, ve skutečnosti může vést k upevnění hluboce zakotvených domněnek, což je přesný opak toho, co potřebujeme.  Související články jsou naopak navrženy takovým způsobem, aby poskytovaly více kontextu, což náš výzkum zhodnotil jako účinnější způsob, jak lidem pomoci dostat se k pravdivým faktům. Zjistili jsme, že když se vedle falešného příběhu ukáží související články, vede to k menšímu počtu sdílení, než když se zobrazí štítek „nevěrohodné“.

V dalším příspěvku, publikovaném na platformě Medium třemi zaměstnanci Facebooku pro prevenci šíření toho, co považují za falešné zprávy, se uvádí, že poskytnutím širšího kontextu k článkům vedlo k prudkému poklesu šíření údajných „fake news“ a že přidáním souvisejících článků k „pochybnému“ příspěvku bylo efektivnější, než pouhé označení štítkem:

Během tohoto testování jsme se dozvěděli, že ačkoli míra prokliků na hoax zprávy se u těchto dvou postupů nijak významně neliší, zjistili jsme, že přidání souvisejících článků vedlo k menšímu počtu sdílení falešných zpráv, než když byly použity pouze štítky.

Tito tři pracovníci tvrdí, že akademický výzkum ukazuje, že přidáním dalšího kontextu k fake news lze „redukovat nesprávnou interpretaci.“ Facebook bude i nadále používat další metody k eliminaci toho, čemu říká fake news, jako například vyhledávání faktů pro potvrzení příběhu a snížování počtu falešných článků sdílených na platformě. Mezi tyto metody patří také zasílání upozornění uživatelům, že sdíleli „nevěrohodné“ příspěvky plus poskytnutí kontextu k příběhu, který sdíleli.

Překlad: raja, Zdroj: 1

Loading...
Líbil se vám článek? Sdílejte ho se svými přáteli!

7 komentářů

  1. Martin Rubáš napsal:

    Haha, další důkaz, že mainstreamovým médiím už stejně nikdo nevěří. U nás ani v zahraničí. Lidi také uživají hodně sociální sítě, ale jenom jako prostředek komunikace a názory Zuckerberga a jeho poskoků nikoho nezajímají.

    http://www.epshark.cz/clanek/93/smrt-mainstreamovych-medii

  2. Yintrovert napsal:

    Také jsem se pobavil ☺ co už mne ale tak vtipné nepřijde je tady ta dnešní zpráva https://www.novinky.cz/internet-a-pc/bezpecnost/459418-chyba-v-procesorech-vetsina-pocitacu-na-svete-se-zpomali.html a já se ptám co do těch všech počítačů,smartphonů atd. potřebují lidem nacpat(?!?) 😉

  3. Sysi napsal:

    Dnes vyšel článek o Československu na stránkách THE ECONOMIST.com
    https://www.economist.com/blogs/economist-explains/2018/01/economist-explains-0

    Zatím jsem nenašla obrázek na úvodní straně. Ale viděla jsem jeho část, která vypadá dost podivně a určitě by si obrázek zasloužil rozbor symboliky. (obrázku vévodí Macron).

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..