Gigant ve světě sociálních médií, Facebook, již nebude označovat zpravodajské příspěvky za „nevěrohodné“, jelikož z průzkumu společnosti vyplývá, že lidé pravděpodobně snáze uvěří třeba i nepřesným zprávám, které však mají tuto nálepku.

Zpráva portálu Business Insider UK uvádí, že Facebook již nebude dále pokračovat v označování tzv. „fake news“ příspěvků speciálním štítkem „disputed“ (v překladu „nevěrohodné/pochybné“), který se vedle nich zobrazuje jako červená vlaječka. Toto opatření Facebook zavedl začátkem roku 2017 a jeho účelem bylo zabránit šíření tzv. hoaxů a falešných zpráv na platformě společnosti. Štítek měl za úkol vzbuzovat v uživatelích pochybnosti o zdroji informací, které se rozhodnou číst. Nicméně, zdá se, že většina uživatelů svoji důvěru k příspěvkům tohoto druhu naopak zdvojnásobila, a to právě díky štítku „disputed“, který Facebook zavedl.

Facebook na svém blogu nedávno zveřejnil dva příspěvky, oba se zmiňují o tom, že systém štítků bude brzy zrušen. V jednom z nich stojí:

Akademický výzkum regulace dezinformací ukázal, že umístění silného obrazu, jako je červená vlajka, vedle článku, ve skutečnosti může vést k upevnění hluboce zakotvených domněnek, což je přesný opak toho, co potřebujeme.  Související články jsou naopak navrženy takovým způsobem, aby poskytovaly více kontextu, což náš výzkum zhodnotil jako účinnější způsob, jak lidem pomoci dostat se k pravdivým faktům. Zjistili jsme, že když se vedle falešného příběhu ukáží související články, vede to k menšímu počtu sdílení, než když se zobrazí štítek „nevěrohodné“.

V dalším příspěvku, publikovaném na platformě Medium třemi zaměstnanci Facebooku pro prevenci šíření toho, co považují za falešné zprávy, se uvádí, že poskytnutím širšího kontextu k článkům vedlo k prudkému poklesu šíření údajných „fake news“ a že přidáním souvisejících článků k „pochybnému“ příspěvku bylo efektivnější, než pouhé označení štítkem:

Během tohoto testování jsme se dozvěděli, že ačkoli míra prokliků na hoax zprávy se u těchto dvou postupů nijak významně neliší, zjistili jsme, že přidání souvisejících článků vedlo k menšímu počtu sdílení falešných zpráv, než když byly použity pouze štítky.

Tito tři pracovníci tvrdí, že akademický výzkum ukazuje, že přidáním dalšího kontextu k fake news lze „redukovat nesprávnou interpretaci.“ Facebook bude i nadále používat další metody k eliminaci toho, čemu říká fake news, jako například vyhledávání faktů pro potvrzení příběhu a snížování počtu falešných článků sdílených na platformě. Mezi tyto metody patří také zasílání upozornění uživatelům, že sdíleli „nevěrohodné“ příspěvky plus poskytnutí kontextu k příběhu, který sdíleli.

Překlad: raja, Zdroj: 1