Testy prototypu strategického bombardéru Tu-160M2 na Kazaňském leteckém závodu v únoru 2018 nakonec udělají slavné Bílé labutě nezranitelnými systémy Patriot, na kterých je založena koncepce bezpečnosti USA. Agentuře Ekonomika dnes to řekl vyznamenaný vojenský pilot RF, generálmajor letectva Vladimir Popov.

 

 

„Velká modernizace Tu-160 povede k tomu, že stroj získá nové moderní systémy řízení, inerciální navigační systém, moderní komplex elektronické bezpečnosti, ale hlavní jsou modernizované nadzvukové motory.

Tím bude bombardér ekonomičtější a umožní překonávání mnohem větší vzdálenosti nadzvukovou rychlostí. V dnešním světě se objevila velká nomenklatura vysoce přesné munice, včetně řízených raket a koordinovaných bomb. Moderní systémy řízení zbraní umožní Tu-160M2 takové zbraně „doručovat“. Před modernizací byly možnosti Tu-160 značně omezené. Ale hlavní věcí je to, že zachytit tento letoun v nadzvukové rychlosti mohou kromě ruských protivzdušných systémů jen komplexy americké protivzdušné obrany Patriot. Nové možnosti ruského bombardéru snižují efektivitu americké obrany na minimum,“ poznamenává odborník.

Vyšlo najevo, že prototyp strategického bombardéru Tu-160M2 mohou testovat už na začátku roku 2018, sériová výroba modernizovaných strojů může začít v roce 2023. Ministerstvo obrany RF plánuje modernizaci všech 16 současných letadel, nakonec by Rusko mělo disponovat asi 50 stroji. Modernizace každého bombardéru bude trvat asi dva roky, ale vždy bude modernizováno pouze několik strojů.

„Trasa strategického bombardéru je plánována tak, aby se letadlo vyhnulo možným prostředkům protivzdušné obrany protivníka. Přílet k cíli je prováděn v extrémní výšce a rychlosti, což citelně komplikuje práci systémů protivníka. Ve spojení s moderním komplexem elektronického boje, kterým bude Tu-160M2 vybaven, se vytvoří stroj, který bude prakticky nezachytitelný současnými systémy protivzdušné obrany Západu.

 

 

Tu-160 splnil bojové úkoly v Sýrii a prokázal svoji efektivitu, jejich modernizace zvýší bojové kvality bombardérů. Tyto stroje jsou součástí ruského strategického arsenálu na jaderné zadržování. Zvýšená životnost nových motorů umožní dopravit zbraně do jakéhokoli bodu v USA a vrátit se,“ zdůraznil letecký generál.

Tu-160M2 zůstane nejlepší

Dálkový strategický bombardér Tu-160 byl vyvinut v sedmdesátých letech. Je to největší, nejmohutnější a nejtěžší bitevní letoun v dějinách vojenského letectva, včetně mezi stroji s měnitelnou geometrií křídel. Kvůli jeho neobvyklému tvaru mu ruští letci začali říkat Bílá labuť a zahraniční zase Ruská labuť, podle kódu NATO je to Blackjack. Tu-160 je nejrychlejší bombardér ze všech, jež má ve výzbroji Rusko.

V dubnu 2006 sdělil hlavní velitel dálkového vojenského letectva RF, generálporučík Chvorov toto: během cvičení pronikla skupina modernizovaných letounů Tu-160 do vzdušného prostoru USA a zůstala nepovšimnutá. Pentagon tuto informaci nepotvrdil, ale ani nevyvrátil. V červnu 2010 stanovily dva Tu-160 rekord v dálce, urazily 18 tisíc kilometrů. Pro porovnání uvedeme, že vzdálenost od Moskvy do Washingtonu po přímce činí necelých 8 tisíc kilometrů.

„USA mají analogické stroje, jsou to bombardéry B-1 a B-2. Avšak v porovnání s nimi byla Bílá labuť v mnoha ohledech vydařenější. Nemluvě o tom, že konstruktéři do něj vložili původně obrovský materiál pro modernizaci. Zdálo by se, že od sedmdesátých let uplynulo téměř půlstoletí. a bylo by logičtější zkonstruovat moderní bombardér nové generace. Jenže všechno není tak prosté. Modernizace je vždy mnohem levnější než vývoj nového sériového stroje, který se nemusí vydařit. Američani modernizují každých 15-20 let bombardér B-52, vyvinutý před více než padesáti lety, a dosud s ním létají.

 

 

Konstrukční nápady sovětských odborníků pro T-160 předčily o mnoho desetiletí svoji dobu. Tento stroj má dokonce po modernizaci do série M2 potenciál na zlepšení na dalších 40-50 let, natolik byl původně podařený. Prostě nemá smysl vynalézat nové letadlo, když stávající výborně plní bojové úkoly vytčené taktiky a stratégy. Proto zůstane modernizovaná Bílá labuť na dlouhou dobu nejlepším strojem ve své třídě na světě,“ řekl na závěr Vladimir Popov.

Zdroj: 1, 2