Dost bylo povídání o spouštěčích, teď přejdeme na reálné činy!
Domácí zásoba
Už víte proč to děláte a víte, že se to chcete odnaučit. Skvělé, vítejte na palubě 🙂 – Začněte doma a projděte své zásoby. Nebudu vás nutit to všechno striktně vyhazovat, záleží na tom kolik toho doma máte. Pokud jsou toho opravdová kvanta, zkuste vyhodit to co je vyloženě chemické, ale jestli tam najdete nějaké solené brambůrky bez glutamátu a hořkou čokoládu, klidně si je nechte a postupně zkonzumujte. Chemické blafy byste ale už jíst určitě neměli, zejména glutamát způsobuje vaši závislost na nezdravých potravinách a je pro vás i zdravotně nebezpečný.
Odvykání od sladkého musí být POSTUPNÉ. Když ze dne na den přestanete úplně jíst sladkosti když jste je předtím denně jedli, bude to pro vás horší a asi to nevydržíte. Takže si řekněte, že to tam máte, když bude chuť tak si trošku dáte, ale nespaste to všechno naráz.
Jednu věc si striktně ode dneška zakažte: Už to nebudete dokupovat. To co jste si nechali v šuplíčku je poslední a další už nebude. Tečka. Bez diskuze.
Sladké sirupy raději vyhodťe, nebo vykliďte z dohledu. Bez těch se obejdete zcela určitě.
Návštěvy, výjimky a podobné společenské ,,komplikace“
Rozhodně nekupujte srágory ,,jakože pro návštěvy… když někdo dojde, abych mu měl co nasypat“. Všichni víme a známe, že to je jenom výmluva a že to stejně budete jíst vy sami 🙂 Pokud máte dobré přátele a dobrou rodinu, ti se k vám rozhodně nepřišli najíst srágor, ale chtějí vidět vás a být s vámi. Jestli jim něco položíte na stůl, je pro ně zcela vedlejší a když budou mít hlad, dáte jim to, co sami normálně konzumujete. Jediná přípustná alternativa alá ,,nakoupím pro návštěvu“ jsou zdravé pochutiny, které můžete běžně jíst i vy. Například semínka, oříšky, kvalitní šunka, zelenina, ovoce, nebo zrající sýry, které můžete naplátkovat a nabídnout na obloženém talíři. Pokud jsou vaši blízcí zvyklí, že podáváte sladké srágory a najednou s tím přestanete, jednoduše jim vysvětlete, že končíte s cukrem a držíte zdravou domácnost. Kdo má v hlavě rozum, to pochopí.
Pokud jste pozvaní někam na narozeniny, nebo jinou oslavu kde se hodně jí, nemusíte být za kaziče zábavy a pít celý večer jenom vodu. Dejte si, ale s rozumem. Jeden zákusek vás jednou za týden opravdu nezabije a rozhodně to nepoškodí vaši cestu k odnaučení na sladké. Nepropadejte ale skupinové pijatice a žranici. Přistupujte k tomu se zdravou mírou.Sebeovládání je základ pro jakýkoliv úspěch. Bez toho nic nejde.
Co nakoupit jiného
Odvykání chutím na sladké bude jednoduché a zábavné proto, že si nahradíte nezdravé zdravým, respektive zdravějším. Už nekupujte žádné sladké brndy, pivka, strongbow, koly, minerálky, dokonce ani džusíky ne. Džus je strašně kalorický a strašně sladký, i když je z čistého ovoce. Nechte ho v regálu.
Žádné chipsy, bersi, atd. Nenahrazujte si při odvykání cukr solí a necpěte se jiným sajrajtem náhradou za předchozí sajrajt. To by byla zbytečná snaha.
Jediná sladkost pro vaše potěšení bude od této chvíle hořká čokoláda.
V Tesco mají řadu ,,Tesco finest“ a bývají tam zpravidla kvalitnější produkty. Ráda tam beru třeba bazalkový olivový olej, je skvělý na saláty… Koukněte se tam po čokoládě 74%, má červený obal a nápis Ecuadorian. Neobsahuje éčka, má velice čisté složení a přitom dobře chutná. Existuje více variant této čokolády, ale jiná procenta neberte, ty už v sobě mají éčka, nebo moc cukru.
Správná je ta uprostřed.
Druhá dobrá varianta je koupit hořkou čokoládu značky Lindt, která také chutná velmi dobře. Od 70% kakaa nahoru,nižší nebrat. Ideálně berte 90% kakaa. Obsahuje bohužel lecitin, ale jestli vám Ecuadorian nesedne, nebo nemáte poblíž Tesco, svět se nezboří. Případně si vyberte jinou hořkou čokoládu dle vašeho uvážení a chuti.
Jediná podmínka je vysoký obsah kakaa, minimum cukru (nesmí obsahovat sladidla!!) a musí vám ta čokoláda chutnat. Ne že do ní kousnete, řeknete fuj a už ji nebudete chtít… Má to být váš malý pomocníček když bude krize, ne nepřítel. Klidně si zkuste více typů hořké čokolády a tu kterou si oblíbíte, kupte klidně 3x, nebo 5x. Mnohdy bývají hořké ve slevě, protože přeslazená populace je tolik nekupuje 🙂 Zejména Ecuadorian při troše štěstí nakoupíte za pár kaček, ale ani bez slevy není drahá.
Pokud jste navyklí pít sladké brndy a bude vám dělat problém pít přes den jenom čistou vodu, kupte si pomeranče a grepy. Když budete mít chuť, vymačkejte si do 4dcl sklenice půlku grepu, nebo celý pomeranč. Bude to dobré, zdravé, lehce sladké a budete mít ze sebe dobrý pocit.
Vyzbrojení hořkou čokoládou a citrusy na vymačkávání začněte odvykačku.
Ze začátku to je snadné, protože budete na tajňačku dojídat svoje staré zásoby, co jste si předtím povolili nevyhodit. Sice s nimi budete trochu šetřit, aby byly na případnou krizi, ale dřív nebo později vám dojdou. A teprve v této fázi začíná skutečné dobrodružství a start do nového systému.

Celý článek zde: Aluška.org – Jak se odnaučit chutím na sladké – 2.díl