Český Elon Musk vymyslel revoluční baterii a hlásí, že má na sto let dopředu vyprodáno

Vejde se do ní víc elektřiny, nebouchá a nehoří. Skoro se nechce věřit, že Čech Jan Procházka porazil amerického vizionáře Elona Muska v globálním závodě o revoluční typ baterie.

V nenápadné hale číslo 12 v areálu výzkumného ústavu v pražských Letňanech se možná rodí poslední rána ropě nebo uhlí, klasickým palivům. Přední český odborník v nanotechnologiích a vědec Jan Procházka se snaží najít odpověď na důležitou otázku dneška – jak snadno a ve velkém skladovat elektřinu.

Totéž řeší třeba americký podnikatel a vizionář Elon Musk pro své elektroautomobily Tesla nebo němečtí inženýři pro energii ze svých větrných elektráren. Procházka a jeho česká firma HE3DA přichází v globální soutěži se svým řešením: „Naše baterie mají vyšší kapacitu, životnost a hlavně jsou bezpečnější i lacinější,“ říká Procházka.

Vypadá to jako harmonika

Zní to neuvěřitelně a skoro jako pohádka – až obchodní úspěch jeho firmy potvrdí, zda skutečně přišel s revolučním řešením. Procházkovy baterie vypadají robustně, trochu jako kovová harmonika. Technologické řešení a know-how, které si nechal patentovat po celém světě, tkví ve využití nanomateriálů.

Díky tomu chemik Procházka, který řadu let pracoval ve Spojených státech, odstranil největší slabiny dnešních baterií. Především díky novému materiálu, který si firma HE3DA chrání jako své nejcennější know-how, mohou být silnější elektrody. To doposud nebylo možné, což zásadně omezuje kapacitu baterií.

Všiml si i Washington Post

Změnil také izolační vrstvy mezi jednotlivými elektrodami. Současné plastové materiály se po zahřátí smrskávají, takže brzy dojde ke zkratu mezi elektrodami – a baterie pak shoří nebo vybouchne. Nové nanomateriály, které Procházka použil, vůbec takové problémy nemají. Jeho vynález zaujal i média ve Spojených státech. Například list The Washington Post o něm informoval v textu s titulkem „V závodě o zdokonalení baterií dávají šanci nanotechnologie“.

Jan Procházka není úplně neznámý. Je jedním z vědců, kteří se podíleli na vývoji chytrého aktivního nátěru, jenž ničí nečistoty. Po návratu z USA se stal přední českou kapacitou v oboru nanotechnologií a v roce 2007 se začal zabývat vývojem nových baterií. Vývoj a tisíce testů mu trvaly téměř deset let. Dnes (v pondělí) jeho firma oficiálně spustí sériovou výrobu. Slavnostního zahájení v Letňanech se mají zúčastnit premiér Bohuslav Sobotka a ministr průmyslu Jan Mládek.

Výroba v Horní Suché

Nová baterie ovšem není určena výrobcům mobilních telefonů nebo notebooků. Společnost HE3DA se hodlá orientovat na tři cíle – baterie pro automobilový průmysl, pro domácnosti k solárním panelům na střeše a ty největší pak pro energetiku. Zatímco v Letňanech má firma hlavně vývoj, výroba by se měla rozběhnout v Horní Suché v Moravskoslezském kraji. Do společnosti už vstoupil čínský investor a s vkladem téměř 1,5 miliardy korun získal menšinový podíl.

Cílem firmy je nejen prodávat baterky, ale dodávat automobilkám přímo celé výrobní linky na míru – a pak inkasovat licenční poplatky. „Naše padesátivoltové autobaterie umožní řadu inovací v automobilovém průmyslu. Jakmile budou výrobci automobilů připraveni je využít, jsme schopni dodávat tyto baterie o rozměrech a váze dnešních olověných akumulátorů, tudíž bez nutnosti změny designu karoserie. Je to revoluční cesta k bezpečnému a cenově dostupnému vysokovýkonovému akumulátoru s rychlonabíjením,“ věří Procházka.

Zdroj: (1)

Loading...
Líbil se vám článek? Sdílejte ho se svými přáteli!

4
Komentujte

avatar
3 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
4 Comment authors
Dalibor Hanusorwella.gsmrdutá mrtvola Václava HavlaSoto Recent comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Soto
Host
Soto

Jakmile se do toho vložil čínský kapitál, tak do roka a do dne by mohly být první kusy na krámech. Jeden bych si pak dal na tu chatu, dám tam čínskej panel a ČEZ mi může denně líbat prrrrrr.. První budou drahé jak prase a protože je výroba levnější , tak za 3 roky by se to mohlo otočit. Čína přesně po tomhle lační, přesně na tohle čeká, podle mě nechtěli nikdy začít výrobu aut se spalovacími motory, je to úplně o ničem, oleje, zplodiny , katalyzátory, distribuce, rafinérie , šílená výroba a motor je poruchový, náročný na servis, to… Číst vice »

Dalibor Hanus
Host

Plně souhlasím, že nám pak může ČEZ políbit zadnici a strčit si jadernou elektrárnu zaplacenou českými občany do zadnice. No ale politici, budou dělat vše, aby netratili jejich akcie od ČEZu hodnotu, tak zase něco vymyslí, nějakou eko daň.

smrdutá mrtvola Václava Havla
Host
smrdutá mrtvola Václava Havla

Tak dle znalejších je to prý další tunelář/podvodník, viz diskuse. http://www.hybrid.cz/v-cesku-se-rozbehla-vyroba-revolucnich-baterii-he3da

No, Kesheho magrav to jistí i tak 🙂

orwella.g
Host
orwella.g

ATOMOVÉ i KONVENČNÍ SLOVENSKÉ ELEKTRÁRNY si v roce 2016 vyzkoušely B L A C K O U T ! Dne 27. 10. 2016 ráno v 7:00 h tři konvenční Východoslovenské elektrárny EXPERIMENTÁLNĚ ZPUSTILY REÁLNOU SIMULACI – OSTROU ZKOUŠKU SITUACE OBNOVY NAPÁJENÍ SÍTĚ PŘENOSOVÉ SOUSTAVY (tzv. „S T A R T Z T M Y“ / „Č E R N Ý S T A R T“ ) ZA ÚPLNÉHO, REÁLNÉHO VÝPADKU A ROZPADU SÍTĚ UVEDENÍM VÝVOJOVÝCH LINEK DO BEZNAPĚŤOVÉHO STAVU (BLACKOUTu) ÚPLNÝM ODSTAVENÍM BLOKU 6 ELEKTRÁRNY VOJANY. (První ostrá zkouška se konala 14. 5. 1994, další v roce 1997 a pak… Číst vice »