Dýcháte správně? Velká břicha, špatné držení těla a smutek připravují vaše buňky o vzduch

Bez jídla můžete přežít pouze několik týdnů a bez vody jen pár dní. Ale bez vzduchu, pravděpodobně nepřežijete ani pár minut.

Propojení mezi životem a dechem bylo vždy jasné, ale až moderní věda odhalila spojitost na úrovni buněk. Potraviny a voda naše buňky krmí, ale aby je rozložily, potřebují kyslík. Buňky navíc vylučují další plyn, oxid uhličitý, jako odpad. Tělesná cirkulace těchto plynů se nazývá dýchání. Pokud je dýchání narušeno, buňky jsou slabé, pomalé a mohou předčasně odumřít.

Plíce jsou orgán nejvíce spojovaný s dýcháním, ale tento proces je klíčový pro všechny naše buňky. Čím lépe mohou naše buňky dýchat, tím více je celé tělo zdravější.

Naše plíce řídí dýchání dvěma způsoby. Za prvé se chovají jako měch, mechanicky čerpají vzduch do těla a zpět. Také přenášejí vzduch do krve a ven mikroskopickými vaky nazývanými alveoly. Při každém vdechnutí alveoly vkládají kyslík do krve a z ní vylučují oxid uhličitý. Máme stovky milionů alveol, které tuto výměnu plynu zajišťují. Kdybyste si vzali všechny alveoly z dospělého páru plic a rozložili je, budou mít velikost tenisového kurtu.

Podle doktora Davida Beuthera, pneumologa z ústavu National Jewish Health, mají plicní onemocnění obvykle vliv na jednu z těchto dvou funkcí. Například astma je problém plic, při kterém se dýchací cesty stávají sevřené a zanícené, což ztěžuje vdechování a vydechování. Emfyzém, stav vyznačující se zjizvením na plicích, ničí alveoly.

„Ve skutečnosti máte zničené vzduchové vaky, takže váš tenisový kurt je menší a menší,“ řekl Beuther.

Chronické obstrukční plicní onemocnění, zápal plic a další problémy spojené s plícemi ztěžují naše dýchání. Různé srdeční stavy nám mohou také zkrátit dech. Beuther navíc upozorňuje, že i když má člověk naprosto zdravé srdce a plíce, stejně může lapat po vzduchu.

„Mnohokrát to je jen proto, že lidé nemají dobrou kondičku,“ řekl.

Nebezpečná nadváha

Plíce nepracují samy. Vzduchová výměna na buněčné úrovni vyžaduje infrastrukturu celého těla: drobné cévy, které mohou dosáhnout až do každé buňky. Pokud se infrastruktura zhorší, zhorší se tak i funkce buňky.

Možná si zhoršení nevšimnete, dokud nebudete muset udělat něco obzvláště namáhavého. Když chcete od svých svalů více, než na co jsou zvyklé, potřebují pro extra námahu větší cirkulaci vzduchu. Plíce vám hůře čerpají, aby uspokojily poptávku bojujících buněk, a to je to, co způsobuje všechnu tu zadýchanost.

Vaše plíce pracují přesčas, ale dýchání nemusí být schopné dostat se k buňkám, protože pro jejich obsluhu není dostatečná infrastruktura. „Představte si čtvrť plnou domů, ale bez ulic. Koše se plní a balíčky jsou nedoručeny,“ řekl Beuther.

Pokud se pravidelně věnujete namáhavým aktivitám, jak vaše tělo, tak dýchání jsou efektivnější. Cvičení nejen že posiluje svalovou tkáň, ale zlepšuje také buněčné dýchání, protože aktivní svaly vytvářejí složitější síť cév.

„Je snadné doručit věci do domu a odpadky se pravidelně vyvážejí,“ podává vysvětlení Beuther.

Pokud budeme vystaveni dostatečně namáhavé činnosti, začneme se zbavovat tuku, a jsou to právě plíce, které nám většinu z tohoto tuku vylučují z těla. Na rozdíl od obecné víry, tuk neopouští tělo přes tlusté střevo ani se zázračně nepřeměňuje na svaly. Místo toho se rozkládá na základní prvky, které vydechujeme. Ve studii z roku 2014 vědci zjistili, že když člověk spálí 10 kilogramů tuku, více než 9 z těchto kilogramů je vyloučeno jako oxid uhličitý. Zbytek je voda uvolněná z těla.

Odbourávání nadbytečného tuku usnadňuje dýchání. Beuther říká, že tuk může omezovat prostor, který plíce potřebují k úplnému roztažení, a tím omezit jejich výkonnost.

„Ti s velkým břichem obvykle mají v noci nízkou hladinu kyslíku,“ řekl. „Když během dne stojí, gravitace drží břicho dál od plic, ale když leží, tlačí se proti bránici a způsobuje mělké dýchání.“

Dýchání a mozek

Každá buňka potřebuje kyslík, ale ty v našem mozku je potřebují nejvíce. Mozkové buňky potřebují přibližně třikrát více kyslíku než svalové buňky. Pokud se mozku dostane byť i jen o trochu méně kyslíku než vyžaduje, může to mít za následek špatný úsudek, nedostatečnou koordinaci a demenci.

Vzhledem k tomu, že je mozek tak citlivý na hladinu kyslíku, není divu, že je dýchání také důvěrně vázáno na náš emoční stav.

Hluboký dech je často prvním krokem k uklidnění. Krátký, rychlý dech může ovlivňovat naše uvažování. Dr. Alex Taubergová, specialistka na chiropraktiku a rehabilitaci z americké Pensylvánii, říká, že lidé, kteří trpí úzkostí, mají často abnormální dýchací vzorce a mají sklon k hypoventilaci (zrychlené a prohloubené dýchání). Důkazy naznačují, že toto rychlé dýchání může fyzicky vyvolávat emocionální stavy. Lepším dýcháním je možné vrátit tělo zpět do rovnováhy.

Emoce mohou také postupně ovlivnit naše dýchání. V metodice starověké čínské medicíny jsou jednotlivé orgány spojené s různými emocemi a plíce jsou spojeny s žalem a smutkem.

Smutek je přirozenou reakcí na bolest a ztrátu, ale může mít také těžký dopad na tělo, a čím déle v tomto stavu setrváváme, tím více škody to může způsobit. Moderní věda nedávno pochopila, jak emoční stres může poškodit imunitní systém, ale tuto myšlenku již čínská medicína pochopila před tisíci lety.

V on-line časopise NOVA australský akupunkturista a bylinkář Olivier Lejus popisuje, jak se vztah plic se smutkem projevil v jeho vlastním životě. Po smrti svého otce letěl Lejus do Francie, aby se zúčastnil pohřbu, ale jakmile dorazil na místo, náhle onemocněl. Většinu svého pobytu strávil v posteli s infekcí dýchacích cest.

„Neschopnost vyjádřit tyto emoce nebo být tím zdrcen oslabuje plíce,“ píše Lejus. „Naše imunita klesá a snadno si můžeme rozvinout respirační problémy.“

Tipy pro lepší dýchání

Životní prostředí: Lidé již dlouho vědí, že čerstvý, čistý vzduch je pro dobré zdraví nezbytný a důkazy, které tuto myšlenku podporují, nebyly nikdy jasnější. Proto jsou činnosti jako kouření a vdechování jedovatých látek ve společnosti tak odmítány.

Ale špatný vzduch není jen věcí našich osobních návyků. Většina moderního ovzduší je naplněna látkami, které jsou pro naše buňky toxické. Emise z průmyslu a vozidel, syntetické vůně a chemikálie uvolňující plyny z nejrůznějších produktů v našem domově a kanceláři mají negativní dopad na vzduch, který dýcháme.

Pro dobrý vzduch vyhledávejte zeleň. Rostliny jsou přirozenými partnery, protože jejich dýchání se doplňuje s tím našim: ony přijmou oxid uhličitý a vyloučí kyslík. Pokud se nemůžete dostat do lesa tak často, jak byste chtěli, přineste si domů zelenec chocholatý nebo tchýnin jazyk. Tyto odolné druhy vyžadují jen malou péči a patří také k nejlepším rostlinným čističům vzduchu.

Sedět vzpřímeně: Funkce plic se obvykle snižuje po třicítce. To může být zčásti kvůli zhoršujícímu se držení těla. Podle doktora Davida A. Shapira, chiropraktika v komplexu Complete Spine Solutions (Kompletní řešení páteře) v americkém státě Georgia, naše horní páteř, oblast, kterou obklopují plíce, se obvykle mění do podoby úměrné věku. Výsledkem je kratší, mělčí dech. Když jsme byli mladší, tak jsme rychleji nalapali vzduch, proto naše tělo musí časem pracovat mnohem více, aby dodalo stejné množství kyslíku do krve.

„Kolem šedesátky se na horní části zad u většiny lidí zvětšuje zakřivení o 10 stupňů,“ říká Shapiro. „Kromě toho všechny naše páteřní vazy zpravidla ztuhnou a ztratí pružnost mládí. Ve výzkumu bylo prokázáno, že tato kombinace deformace páteře a tuhosti vazů snižuje plicní kapacitu a má tedy negativní dopad na naši vytrvalost, sílu a zdraví.“

Procvičujte plíce: Ke zvýšení kapacity plic doporučuje fitness odbornice Carol Michaelsová protahování, aby se rozšířil hrudník.

Položte ruku na břicho. Vdechujte nosem a jemně zatlačte břicho ven. Pomalu vydechujte přes vyšpulené rty, zatímco jemně tlačíte rukou na břicho směrem dovnitř a nahoru, abyste pomohli zcela vyprázdnit plíce. Pupek vtáhněte k páteři.

„Kromě posilování břišních svalů pomůže regulovat dýchání, pokud lapáte po dechu, zejména během nějaké aktivity,“ říká Michaelsová.

Beuther věří, že nejdůležitější věcí pro udržení zdravých plic je zůstat aktivní.

„Více cvičení může vést k lepšímu dýchání,“ řekl. „Plíce, jako převážná část z našeho těla, je v situaci „používej to, nebo o to přijdeš“. Když se věnujete běhání, rychlým procházkám nebo chůzi do schodů, povede to k tomu, že budete častěji dýchat hlouběji. Tyto hluboké nádechy zvětšují objem plic a takovéto protahování je pro plíce zdravé.“

Zdroj: 9

Loading...
Líbil se vám článek? Sdílejte ho se svými přáteli!

3
Komentujte

avatar
2 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
LeknonoroMaroš Recent comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší
Upozornit na
Maroš
Host
Maroš

Ani ťuk o jedine správnom dýchaní – hlbokom – pomocou brucha – bránice! Zväčšovanie objemu pľúc pomocou hrudníka je hovadina – vedie akurát k nesprávnemu plytkému dýchaniu pomocou hrudníka. Ide o to, že pľúcne štruktúry v dolnej časti pľúcnych lalokov sú lepšie a jemnejšie prekrvené, ako tkanivá pri priedušniciach – často zanesené a zahlienené. K správnemu dýchaniu teda patrí aj „budhovo bruško“ – čo však nie je in a cool oproti proklamovanému pekáču s buchtami. „Stiahni brucho a vypni hruď!“ – blbosť – pri správnom dýchaní sa hrudník ani plecia nesmú dvíhať. Len brucho dopredu – a prekrví to aj… Číst vice »

Lekno
Host
Lekno

S tou rakovinou to priamy suvis s dychanim nebude, to skor s kyselinou mliecnou, varenou ci zivocisnou stravou…

noro
Host
noro

najdite si knizku Andre Van Lysabeth – Pranajama.. to je na profi urovni co sa dychu tyka.