Pilot lietadla spoločnosti Ethiopian Airlines vystrašeným hlasom žiadal dispečerov o návrat

Pilot lietadla spoločnosti Ethiopian Airlines, ktoré sa v nedeľu zrútilo v Etiópii, krátko po štarte žiadal “spanikáreným hlasom” o povolenie vrátiť sa na letisko v hlavnom meste Addis Abeba. V piatkovom vydaní to napísal denník New York Times (NYT). Citovala z neho agentúra AP.

Denník sa v článku odvoláva na “osobu, ktorá skúmala komunikáciu letových dispečerov” z nedeľného letu. A podľa slov tejto osoby si dispečeri všimli, že lietalo stúpalo a klesalo o stovky metrov, pričom jeho rýchlosť sa zdala nezvyčajne vysoká.

Hovorca Etiópskych aerolínií uviedol, že pilot povolenie na návrat dostal. Avšak lietadlo sa o niekoľko minút zrútilo pri Addis Abebe a zahynulo všetkých 157 ľudí na palube – vrátane štyroch Slovákov.

 

Francúzske úrady majú obe čierne skrinky lietadla, teda záznamník letových údajov a záznamník hlasov z kokpitu, a budú ich analyzovať.

Francúzski odborníci uviedli, že nie je isté, či sa zo záznamníka budú dať získať letové údaje. Úrady totiž zverejnili fotografiu, na ktorej vyzerá čierna skrinka s letovými údajmi neporušená, ale jej okraj sa zdal pomliaždený.

Odborníci v Etiópii už začali odoberať vzorky DNA od príbuzných obetí, čo im pomôže určiť totožnosť pozostatkov.

Štáty po celom svete, aj USA a EÚ, pozastavili lety stroja typu Boeing 737 MAX 8, ktorý v Etiópii havaroval.

Zdroj: 1

Loading...
Líbil se vám článek? Sdílejte ho se svými přáteli!

5 komentářů

  1. jirik napsal:

    Co mohlo být příčina katastrof? Chyba konstruktérů, „vzpoura“ palubní elektroniky, hrubá porušení provozních předpisů, nedostatečná kvalifikace pilotů, nebo něco jiného? Sputnik požádal o rozhovor leteckého odborníka Makara Aksjoněnka – zkušeného komerčního pilota, v minulosti vojenského letce (plukovníka ruských VKS), který má licence na pilotování mnoha typů vrtulníků a letadel v extrémních podmínkách.

    „Konečně byla ‚posvátná kráva‘ světového leteckého průmyslu – korporace Boeing – usvědčena z toho, že má s kvalitou svých výrobků problémy. Poslední dva případy v průběhu šesti měsíců – to už není náhoda. A byly přece už předtím neméně halasné případy. Vezmeme-li jen Rusko, byla to havárie Boeingu dubajské letecké společnosti na letišti Rostovu na Donu a katastrofa Boeingu v Kazani (v níž zahynul syn prezidenta republiky Tatarstánu). Tehdy byli ze všeho obviňováni piloti, kteří prý neuměli létat. Vyšetřování se odvádělo stranou od programové chyby v počítačovém zabezpečení řídicího systému Boeingu 737, do možných problémů v konstrukci stabilizátoru a v systému jeho řízení (kdy dochází k zablokování v jedné z poloh výškového kormidla, a tedy i ke ztrátě ovládání sklonu letadla). Až dosud to všechno úspěšně ‚potlačovalo‘ lobby společnosti Boeing (a to jak v zahraničí, tak i v Rusku),“ řekl Aksjoněnko.

    „Teď ale veřejný ohlas a riziko prohrát konkurenci s Airbusem přitlačily Američany ke zdi. Budou muset řešit už dávno uzrálé problémy spolehlivosti nejnovějších modelů letadel Boeing. Názornou ilustrací toho jsou problémy se spolehlivostí a s termíny uvedení do provozu Dreamlineru a se spolehlivostí Boeingu 737 MAX. Připomenu, že oba typy se vyvíjely v neuvěřitelném spěchu v honbě za Airbusem,“ podotkl pilot.

    https://sptnkne.ws/kW6m

  2. Iva napsal:

    Celé to smrdí až za roh.
    Všichni víme, že tyto „moderní a dokonalé“ stroje je možné začít ovládat odjinud. Je to méně nápadné než sestřelení (viz UKrajina, kde dodnes vyšetřili velký prd).
    Také nechápu, proč se toho okamžitě ujímají Francouzi a už dopředu hlásí, že asi nepůjde nic zjistit. Mohou v to mít prsty klidně přeci oni sami!!!
    Kde je nějaká nezávislá komise složená ze zástupců více států včetně RF a Číny, do pr…???

  3. Jan napsal:

    Zda se, ze je to zamerna sabotaz bud skrze software, ci system rizeni letounu. Mozna i prevzeti rizeni letadla na dalku. Novy software tohle nevyresi. Do Boeingu bych si nesednul.
    Co se dozvidame jsou kecy, pravdu nereknou. Jeste jedno zriceni a Boeing prestane existovat.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.