Podle koster z vykopávek osteoartritidu nezpůsobuje stárnutí

Zeptejte se kohokoli, co si myslí o osteoartritidě. Je velká pravděpodobnost, že většina lidí si toto onemocnění spojuje se stárnutím nebo špatnou stravou, která oslabuje kosti.

 

 

Tyto odpovědi sice nejsou úplně špatné, ale nejsou ani správné. Nedávná studie vnesla do problematiky více světla, než tomu bylo dříve. Ukázala, v čem spočívá hlavní příčina osteoartritidy.

Co se považuje za běžnou příčinu vzniku osteoartritidy

Osteoartritida je nejčastější formou artritidy, která postihuje miliony lidí po celém světě. Podle statistik jí trpí každý jedenáctý člověk.

Jde o degenerativní onemocnění kloubů, které může postihnout kterýkoliv kloub v lidském těle. Nejčastěji se však objevuje v kloubech prstů na rukou i nohou, kolenním kloubu, kyčelním kloubu, v kloubech zad a krku.

Zdravé klouby podporují chrupavky. Jde o tuhou tkáň, která chrání kloubové kosti a umožňuje kloubům jejich hladké ohýbání.

V případě osteoartritidy se však tyto chrupavky rozpadnou, kosti se pak začnou o sebe třít a poškozovat. Postupně začnou na takto poškozených kostech růst výrůstky, které se mohou později odlomit.

Jak se poškození kostí a chrupavek dále zhoršuje, zesilují se i záněty a bolesti kloubů.

Určit přesnou příčinu opotřebení chrupavek je někdy obtížné, protože k poškozování chrupavek dochází postupně v průběhu desítek let, kdy se ještě nemusí projevovat žádné příznaky.

Za nejčastější příčiny osteoartritidy se považují následující:

  • stárnutí
  • nadměrná hmotnost (obezita)
  • úrazy kloubů
  • špatně zformované kloubní pouzdro při narození
  • genetická porucha vývoje chrupavek
  • stres z přetížení organismu při sportu, který vyžaduje množství opakovaných pohybů

 

 

Výskyt osteoartritidy se od poloviny 20. století zdvojnásobil

V červenci 2017 doktorand na Fakultě Lidské evoluční biologie Harvardské univerzity, Dr. Ian Wallace, publikoval studii s názvem Výsledky Národní akademie věd USA.

Během svého výzkumu Dr. Wallace spolu se svým týmem prostudoval více než 2 000 koster ze tří různých vývojových etap člověka.

Vědci si prohlédli kostry, zvláště jejich kolenní klouby, od počátku industriální revoluce až do prvních deseti let 21. století, včetně 176 koster z prehistorické éry. Z těchto pozorování Dr. Wallace vyvodil závěr, že v současnosti je výskyt osteoartritidy dvojnásobný ve srovnání s rokem 1950.

Vědci se domnívají, že důvodem nárůstu tohoto onemocnění není jen to, že lidé dnes žijí déle nebo mají častější výskyt nadváhy.

Dokonce i tehdy, když výzkumníci zohlednili průměrnou délku života a obezitu, současný výskyt osteoartritidy byl stále daleko vyšší, než by měl být.

Tyto výsledky je vedly k otázce: Pokud nejsou na vině délka života a obezita, co je hlavní příčinou nárůstu výskytu osteoartritidy?

Jak se ukázalo, klíčem k tomuto dramatickému nárůstu je naše fyzická nečinnost jako důsledek „moderního“ způsobu života.

Jak tedy dál?

Výzkum Dr. Wallace dává svým způsobem lidem naději. Nemáme sice kontrolu nad svým stárnutím, ale nad množstvím naší pohybové aktivity určitě ano.

Jednoduše tím, že se budeme více hýbat, dokážeme předejít jak progresi, tak rozvoji mnoha případů osteoartritidy.

Pro začátečníky se doporučuje takzvaný rezistentní trénink s pomocí rezistentních pásů. Oproti klasickým činkám mají výhodu v tom, že nemusíte chodit do posilovny.

Tyto pásy vás drží v neustálém napětí, které vám pomáhá udržovat tělesnou rovnováhu a posiluje svaly.

V následujícím videu (v angličtině) si můžete prohlédnout pár názorných příkladů cvičení s rezistentními pásy:

Nesmírnou výhodou rezistentního tréninku, kterou lidé často přehlížejí, je, že kromě svalů posiluje i kosti a klouby!

Lidé dosáhnou nejvyšší hustoty kostí kolem 30 let a až později se začnou obávat ztráty kostní hmoty, kterou si budovali po celý život. Avšak bez ohledu na váš věk, rezistentní trénink je ten nejlepší způsob, jak si udržíte zdravé kosti, svaly, klouby a celkové zdraví.

Závěr

Kromě rezistentního tréninku jako nejlepšího léku na osteoartritidu ještě zmiňme jednu věc, kterou byste měli dodržovat.

Vybudujte si zvyk, že budete chodit na procházku každý den. To platí zvláště tehdy, pokud máte sedavé zaměstnání.

Posílíte si tím své chrupavky a předejdete nepříjemné bolesti a zánětům vašich kloubů později v životě.

 

 

Zdroj: 1

Loading...
Líbil se vám článek? Sdílejte ho se svými přáteli!

2
Komentujte

avatar
2 Comment threads
0 Thread replies
1 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
Lenjirik Recent comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší
Upozornit na
jirik
Host

Tým vedený profesorem Benjaminem Kauppem popsal u ježovek molekulu, která je stěžejním článkem v navigaci spermií. Stále však zůstává otázkou, zda podobného procesu využívá i lidské rozmnožovací ústrojí. Případné potvrzení by pomohlo odhalit genové mutace způsobující neplodnost.
Zdroj: https://technet.idnes.cz/oplodneni-objev-spermie-vajicko-molekula-biochemie-fxt-/veda.aspx?c=A180806_110412_veda_hege

Len
Host
Len

Znám lidi, co tvrdě pracují celý život a jsou po operaci kyčelního kloubu – takže nedostatek pohybu – to hlavní viník není.Ale spíš ten článek vypadá na skrytou reklamu,