Vděčnost: Jednoduchý návyk, který vám změní život

Pokud právě čtete tento článek, máte něco, za co můžete být vděční. To je dobrá zpráva! Tento příspěvek vám pomůže v  praktikování vděčnosti v běžném životě. Abyste se mohli snáze léčiti, snížíli stres a úzkost a zlepšili spánek a své vztahy.

 

 

Výhody vděčnosti

Možná si neuvědomujete, že něco tak jednoduchého jako vyjádření vděčnosti – něco, co nestojí žádné peníze ani mnoho času – může mít takový vliv na vaše zdraví. Mistři jogy už po staletí učí, že vděčnost je klíčovým prvkem šťastného, ​​vyváženého a zdravého života, a to v souladu s poznatky moderní doby. Komplexní pohled na vděčnost a její účinky ukázal, že když si vážíme toho dobrého co v životě máme, přináší nám to:

  • Snížení agrese
  • Vyšší pocity altruismu, empatie, větší touha scházet se s přáteli, rodinou a cizími lidmi s větší laskavostí. Když pro nás někdo něco hezkého udělá, máme poté chuť mu to oplatit
  • Snížení depresivních příznaků a úzkost, větší optimismus
  • Více důvěry k ostatním lidem
  • Více vnitřní motivace dělat a dosáhnout více
  • Více spokojenosti ve vztazích (romantické vztahy vznikají také z vděčnosti)
  • Lepší schopnost přijmout kritiku (menší citlivost na negativní reakce od ostatních)
  • Kvalitnější spánek
  • Nižší pravděpodobnost problémového chování (drogy, alkohol)
  • Snížené riziko poruchy příjmu potravy
  • Rychlejší zotavení z posttraumatického stresu

Výzkum ukázal, že skutečně může existovat souvislost mezi vděčností a blahobytem. To znamená, že praktikování vděčnosti může přímo zlepšit mnoho různých aspektů vašeho života, zejména vaše zdraví. Existuje snadnější a levnější způsob, jak dosáhnout štěstí a zdraví? (Dobře, někdy vděčnost může být náročná, když se člověk necítí dobře – zvláště na začátku – ale s praxí je to potom snazší) .

 

 

Co je vděčnost? Realita?

Zdá se, že odpověď je jednoduchá, že? Cítíte vděčnost, když vám někdo pomůže? Vděčnost vždy není  spojena pouze s jinou osobou. Jste například v zimě vděční za teplé oblečení, které jste si sami koupili? A co jídlo, i když si ho musíte připravit a uvařit?

Zaměřte se na konstruktivní věci a zkuste cítit vděčnost za cokoliv či kohokoliv, a to kdykoliv. Jakmile si zautomatizujete oceňování konstruktivních věcí kolem vás, tento postoj vás bude provázet i v období, kdy aktivně vděční nejste. Stačí kráčet ulicí a pozorovat přírodu . Každý den vyjadřit vděčnost každému jedinečnému krásnému stromu a rostlinám, které vidíme.  Myslím, že bychom všichni měli být více vděční přírodě a její kráse!

  • Existují vzájemné vztahy mezi vděčností a:
  • Pocity spokojenosti s životem obecně
  • Prožíváním života naplno
  • Sebepřijetím a osobním růstem
  • Žítím v pravdě k sobě
  • Vírou, že máme v životě kvalitní vztahy
Jak správně praktikovat

Naučit se praktikovat vděčnost není těžké. Můžete začít právě teď. Již brzy sami poznáte rozdíl v tom, jak se cítíte, jaký máte náhled na život.  Ikdyž nebudete vděčnost praktikovat denně, již za pár týdnů budete vnímat rozdíl.

  • Založte si deník vděčnosti. Na konci dne nebo týdne napište pět věcí, za které jste vděčni. Může to být něco docela jednoduchého, třeba vděčnost za to, že je krásné počasí. Můžete být dokonce vděční třeba za citrony, kterými si ráno ochucujete vodu a které vás naplní vitamínem C a enzymy!
  • Nastavte si v mobilu upomínky. Pokaždé když zazvoní, řekněte si, za co jste vděční.
  • Nevstávejte hned po zazvonění budíku. Udělejte si na sebe čas. Zhluboka se nadechněte a přemýšlejte jen o věcech, které máte ve svém životě rádi. Může to být  nádherný východ slunce nebo teplo přikrývky, kterou jste zakrytí.
  • Udělejte něco hezkého pro někoho z rodiny, přátele či někoho cizího, i když je to jen poděkování či kompliment. Šíření radosti a projevování vašeho uznání jiné osobě nejen zlepšuje jejich náladu, ale i vaši!
  • Povídejte si s vaším partnerem nebo nejlepším přítelemem o tom, za co jste vděční. Tyto každodenní rozhovory jsou mnohem přínosnější než poznámka, zda je vynesen koš. Posilujete otevřenost ve vztahu, především když začnete jmenovat věci, za něž jste vděční přímo za sebe.
  • Dělejte si malé poznámky , které vám budou připomínat , za co jste vděčni. Během dne, když prožíváte stres, by vám to mohlo pomoci, abyste se cítili lépe. Zkuste si z poznámek vytvořit štítky, nalepte si jeden například na spodní část šálku nebo krabičku s obědem, který jste si na ten den zabalili.
  • Opravdu přemýšlejte o tom, na co myslíte. Vaše myšlenky ovlivňují vaši náladu. Když do vaší mysli vstoupí destruktivní myšlenka (samozřejmě se to stane každému), podívejte se na to blíže, analyzujte ji. Jste právě teď nevrlí a chcete svou špatnou náladu vystupňovat až do špatné nálady? Je vaše ego nějakým způsobem zraněné? Existuje něco, čím byste svou myšlenku mohli přeměnit na konstruktivní? Z destruktivních záležitostí si vemte i to něco konstruktivního, pokud to lze najít. Zde je příklad. Řekněme, že jste zkusili něco nového a selhali jste. Neříkejte si – „Selhal jsem“. Je dobré si uvědomit, že selhání – někdy vícenásobně – vás přiblíží k vašemu cíli. Je to stále pokrok a můžete se z toho poučit. I za to můžeme být vděční.

 

 

Řekněte někomu, že si ho vážíte a proč. Dobrý pocit budete mít oba!

Začněte dnes!

Prožívejte vděčnost již od dnešního dne. Celý váš pohled na život se změní a  budete se cítit lépe, když se začnete soustředit na to dobré. Uvědomte si to, co máte, buďte vděčni a zkuste oslovit další lidi, na něž přenesete svoji vděčnost a dobrou náladu!

Komentář raja: Samozřejmě tato metoda neznamená nasadit si růžové brýle a zcela přehlížet veškeré své problémy. O tom to není. V životě je třeba rovnováha. Zlatá střední cesta. A v dnešní době u lidí pravděpodobně více převažuje ta strana, která vidí jen problémy a stres. Proto se zastavte, objektivně zhodnoťte svoji situaci a zamyslete se. Co v životě mám, za co mohu být vděčný? A na druhou stranu….čím mohu sobě dále prospět, co bych mohl dělat jinak?¨

Ať už se to týká zdraví, vztahů nebo kariéry….Pocit vděčnosti za to, co je na světě dobré a co dobrého v životě máme nám přinese stav mysli, který je ideální pro řešení našich problémů. Máme poté snahu přetvářet životní situace v další dobro. Z mé zkušenosti je vděčnost nejlepší recept na dobré vztahy.

Mnoho mých kamarádek se mě ptá, jak je možné, že jsme s partnerem i po takové době do sebe stále zamilovaní. Víte, co je to kouzlo? Vděčnost. Upřímná oboustranná vděčnost za to, jací jsme a co máme. I když oba známe všechny své chyby a nedostatky, je to vděčnost, která mezi námi stále udržuhje ten neuvěřitelný pocit, který se u většiny párů za několik měsíců či let vytratí.

 

 

Zdroj: 1

Loading...
Líbil se vám článek? Sdílejte ho se svými přáteli!

4
Komentujte

avatar
4 Comment threads
0 Thread replies
1 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
4 Comment authors
alenaSpnjirikhajc Recent comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší
Upozornit na
hajc
Host
hajc

díky za článek

jirik
Host
jirik

Energia priestoru – ilúzia alebo realita? Angela Merkelová odmietla ponuku nemeckého vedca na jej využívanie
https://www.hlavnespravy.sk/energia-priestoru-iluzia-alebo-realita-angela-merkelova-odmietla-ponuku-nemeckeho-vedca-na-jej-vyuzivanie/1472096

Spn
Host
Spn

Dakujeme,ja aj moja priatelka!